Salah ke berblog?

Assalammualaikum...

Hari ini memang mengembirakan Mak Usu, tapi ada sesetengah perkara Mak Usu kurang sedap mendengarnya.. Selalu dah sebenarnya, tapi kali ni Mak Usu dah agak kurang sabar.. Ini semua kerna blog ke??...Ada pendapat atau komen dan mungkin juga satu kata2 dengki yang Mak Usu sendiri kurang sedap mendengarnya... Memang komen atau pendapat dari sesetangah orang, kita boleh jadikan panduan untuk memperbaiki diri sendiri.. Tapi sebaliknya, ada juga komen2 atau pendapat yang dapat melemaskan diri ini bila cuba mendekati diri dengan blog.. Salahke berblog??

Komen: "Berblog hanya membuang masa.. Tiada faedah.. Better ko buat benda lain.. lebih berfaedah.. Lagipun aku geli la tengok bahasa2 ko kat blog.. Nak manja2 la konon.. Nak dapatkan perhatian dari orang ramai... Xyah la.. orang xkan hiraukan kita punya..."

Jawapan Mak Usu: Setiap orang ada hobi dan kesukaan masing2.. Mungkin bagi korang yang xminat mestila cakap xda faedah.. Tapi bagi kami yang minat berblog dan memperluaskan penulisan, memang banyak faedah yang kami dapat.. Cuba dulu baru tahu.. Pasal bahasa yang manja2... ade ke?? manje ke?? Macam Mak Usu cakap tadi, setiap orang juga ada gaya penulisan.. Xjadi masalah.. Bukan perhatian yang dicari tetapi perkongsian ilmu di dunia penulisan idea2 individu di blog.. :)

Komen: "Ko ingat ko cantik n comel sangt ke nak berblog.. Aku tengok orang berblog ni cantik2.. mesti ramai followers.. Tapi kalo macam ko, xda kot..."
Jawapan Mak Usu : (Amboi2.. Sabar je la..) Mak Usu berblog bukan nak carik nama n populor tapi nak berkongsi idea masing2 dnegan blogger.. Pasal cantik n comel tu.. Hurmm.. xpenting sebenarnya kot.. Mak Usu ngaku Mak Usu xla comel n cantik sangt.. Tapi ada gak followers kan...Kalo orang suka orang akan follow.. Takkan la kita nak paksa orang follow plak.. Kita berblog bukan nak bertanding paras rupa, tapi berkongsi idea walaupun hanya sekerat coretan kehidupan.. Semuanya ada pengajaran masing2... Sebenarnya tu komen orang dengki je tu kan..kan.. hehehe..

Serius Mak Usu cakap, Mak Usu memang xselesa dengan komen2 macam ni.. Tapi Mak Usu cuba ambil positif la dengan semua ni.. Setiap orang ada memmpunyai kelebihan dan kekurangan masing2.. Jadi xperlu la kita nak cemburu atau dengki dengan orang.. Cuma tindakan yang betul ialah jadilah diri sendiri..


Kan selalu orang cakap, "BE YOURSELF".. Kalo korang tengok gambar kat atas tu mesti korang faham dah kan.. Mak Usu selalu jadikan gambar ni sebagai satu motivasi dalam hidup Mak Usu... Walaupun korang bunga Merah yang dikelilingi jutaan bunga Kuning.. Jangan mudah terpengaruh dan berasa kecil.. Teruskan semangat dan yakinkan diri anda.. Jadi diri sendiri.. Ambil positif... Mungkin suatu hari nanti bunga Merah itu adalah idola jutaan bunga Kuning yang masih gah berdiri ditengah2..

Apepon Mak Usu akan tetap berblog.. Kerna blog la mengisi masa Mak Usu dengan banyak faedah daripada dok melepak pastu mngumpat... Last2 nanti memfitnah plak.. bahaya tau.. hehehe...

Setiap orang ada pendapat dan pandangan masing2.. Semua coretan ni tidak mengaibkan sesiapa.. Ini adalah dari dalam hati Mak Usu yang sekadar dikongsi kan untuk lebih tabah menghadapi perjalanan hidup ini... :) Terima kasih...

Assalammualaikum....

p/s: Jangan biarkan hasad dengki menguasi diri, hati jadi gundah gulana, jiwa tiada tenang menemannya...

3 comments:

Yumida said...

pewit....kata2 utk sapa ya..kompom org ya tersob sob...sapa makan cili...nya la yg rs berangat...kiut na pusak ktk ya mak usu...

Mak Usu said...

@Yumida hahahaha..ya la ya..sapa berasa nya la berangat... pusak pakcik google ya..haha

Unknown said...

jawapan terbaik dr mak usu.....