Terjatuh, harus bangun sendiri..

Assalammualaikum...
____________________________________________________
Comel menghulurkan pertolongan...

Kawan A : Terima kasih banyak2 comel.. Awak la yang kwn yang tebaik pernah saya jumpa.. Kalau xda awak macam mana la tadi ek.. Akan saya kenang jasamu lulu.. Terimas kasih sekali lagi comel... :)

Comel: Sama2.. Selagi boleh tolong saya akan cuba tolong

Comel memohon pertolongan...

Comel: A, tolong saya boleh x? Kepala saya pening, temankan saya pergi klinik..

Kawan A : Alaaa... saya busy la comel.. Saya nak jumpa bf saya jap lagi.. Awak pergi sendiri.. Tu pun nak temankan.. 

Comel: Xlarat la nak pergi sorang.. Kalau ada teman boleh pimping saya.. Takut terjatuh nanti,pengsan

Kawan A: Hissh! xfaham bahasa ke.. Saya busy la.. Kalau terjatuh bangun la sendiri
__________________________________________________

Cerita di atas sekadar renungan bersama dan xda kena mengena dengan hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.. :):)

Setiap perkara pun kita harus berdiri atas kaki sendiri dan kalau terjatuh, sedaya upaya la bangun dan jangan sesekali mengharapkan bantuan orang lain...Kerana takut jawapan yang diberi akan menyakitkan hati.. Dan seeloknya berilah pertolongan dengan orang yang memerlukan seikhlas hati supaya mereka akan sentiasa bahgia dengan adanya kita.. Dan ingatlah, walaupun tiada sesiapapun yang sudi tolong kita, nescaya ALLAH S.W.T menyayangi umatNYA dan insyaALLAH akan membantu kita.

Inilah realiti kehidupan yang sebenar yang harus ditempuhi..


p/s: Pengalaman dijadikan pengajaran...

15 comments:

Cik Adieb said...

Lahhh,sandi gak si 'A' tu

Rumah Kuning said...

bangun jgn tak bangun. hehehe

aku HaniAsyira said...

mmg kadang2 buat baik belum tentu dibalas baik.. tapi tak balas kat dunia kat akhirat dpt gak kan.. =)

✿Gucciey Lavender✿ said...

selagi boleh kita berbuat baik , buatlah .. kan .. :) tapi berpada-padalh .. ye , dh jatuh kena bangun sendiri .. hehe

Cik Nur said...

betul tu mak usu, bdiri dgn kaki sendiri lagi baik, dari bgntung harap dgn org lain..

Yumida said...

sedih mek dgr....biasa la ya..lumrah manusia...yg penting hati kita mesti kuat!

dyabunga said...

dia lebih suka tak bergantung harap pada org lain..

L said...

mmg biasa cm ni.. selalu. tapi aper boleh buat. manusia..........

jom tambah ilmu..=)

http://lolz-l.blogspot.com/2012/04/kalau-lah-kita-faham.html

Hanif said...

Tapi kadangkala kita memerlukan juga pertolongan seseorang..
Kita tak boleh hidup sendiri...
Entah lah..susah nak cakap yekk

fizafantagirO said...

Salam Mak Usu :)

Mak usu di TAG
http://dismybelog.blogspot.com/2012/04/segmen-interview-review-by-hana.html

Sandra Azwan said...

realiti kehidupan....

fizafantagirO said...

tu la realitinya .. walau perit , kena lalui & terima jugak :(

Mak Usu bz ye , lama tak apdet :p

Nida said...

As-salam...

Kak Nida merupakan pemenang kontes GA by Nadratul Syazwana, maklumat kemenangan boleh Mak Usu lihat di sini...

http://nad-lifeisfun.blogspot.com/2012/03/pemenang-ga-by-nadratul-syazwana.html

Kak Nida ingin bertanya tentang status hadiah,adakah sudah dipos ye.. sebab risau juga andai sudah dipos tapi belum dapat maklumat ...

Kak Nida sertakan sekali lagi alamat Kak Nida di sini ye :-)

Ini alamat Kak Nida:

Hasnidar bt. Muhammadon,
No. 2, Jalan Kuini Utama,
Taman Kota Masai,
81700 Pasir Gudang,
Johor.
07-2521735

Segala jasa baik dari Mak Su diucapkan ribuan terima kasih...
wassalam

Yumida said...

tag ktk...mun da ms join :)

http://umikasum.blogspot.com/2012/05/1st-mini-giveaway-by-lieyna-rosli.html

L said...

haha.. bnyk org cm2.. jgn risau.. pasti jumpe..=)