Menutup aurat banyak zatnya..

Assalammualaikum n selamat malam mak usu ucapkan.. (eyh cam nak berpidato jek...hehehe)

Ade tengok Anugerah Skin x tadi?? Cun kan Rozita Che Wan... Tapi anugerah tadi tu agak suam2 kuku la kan.. Xda tepukan sangat..mungkin dewan besa sangt kot...hehehe

Berbalik dengan title entri kite malam...Opss! Aurat..Serius xberani nak komen banyak2... tapi ni sekadar pendapat yang same2 untuk kite perbaiki diri dimasa hadapan...

Sebut aurat memang kite dah tau limit aurat kite masing2.. Jujur mak usu memang xla fasih sangat ni... Tapi wajib dalam hidup kite tahu aurat kita...Dalam hukum agama ada memberitahu batas2 aurat kita... Aurat lelaki dan perempuan xsama... Semua ini adalah sebenarnya memberi kebaikan kepada kita.. Setiap batasan yang Allah telah letak sebenarnya mempunyai banyak zat dalam hidup mahupun di akhirat nanti..

Semua kita sekarang telah ditelan kemodenan zaman.. dan menyebabkan kita lupa aurat kita.. Terutama kaum perempuan..Mak Usu pon xlepas dari kealphaan ini.. Sebenarnya zat yang mak usu blh lihat kalo kite perempuan tutup aurat ialah:
  • Terlindung dari nafsu yang jahat.. Seperti yang kite tahu sekarang, faktor kenapa terjadinye kes rogol ialah apabila perempuan itu mengenakan pakaian terlalu seksi sehingga menjadikan mata2 nafsu xdapat dikawal... Jadi sebaiknya2 kite mengenakan pakaian sopan sikit .. Insyaallah xmengundang bahaya..:)
  •  Sedap mata memandang kalo tutup aurat kan... Cantik ape kalo kite bertudung.. Nanti bakal Mak Mertua pon suke... Kalo calon suami paling la suke...hehehee...
  • Sekali sekali kite simpan la aurat kita untuk suami.. Jadikan suami kita adalah orang yang paling pertama melihatnya... Baru ada kebahagian..hehehe...
Kalo kite korek2 lagi memang masih banyak zat2 nye yang belum kite ketahui... Insyaallah pas ni kite same2 belajar tentang semua ni k..

Mak Usu xpuji diri ni baik sngt tp kite perlu ade sifat untuk memperbaiki diri snediri ke jalan yang benar.. Abaikan fesyen xcukup kain n try la fesyen muslimah.. ada klass jugak tau...heheehe

Tapi...tapi..tapi.. mak usu kecewa gak la...bab seperti yang kite tau..yang pakai tudung n tutup aurat pon banyak wat masalah sekarang.. Entahlah..rasanya tu terpulang pada diri sendiri la.... Sendiri yang tahu hukum nya apa dan balasan nya apa kan..

Entri ini tidak sama sekali mengaibkan sapa2.. Setiap manusia ada sifat baik dan buruk nya.. Sifat mana satu jadi pilihan atas dasar suka diri sendiri tanpa paksa rela... Yang penting masih ada iman dalam jiwa..cuma perlu di perbaiki satu demi satu.. :)

Jangan biarkan diri kite terkandas jauh.. :) Mak Usu pun cube untuk memperbaiki kesilapan ini... Kadang2 pon freehair gak.. Tapi sekarang agak dikurangkan la dan harap terhapus selamanya :) Dengan niat yang ikhlas insyaallah... Allah maha mengetahui dan maha mengadili... :)

Tak pulak nak cakap orang xtutup aurat xbaik tau!... hehehe... Mak Usu ni pon bukan baik sangat...hehehe.. Setiap manusia ada kelemahan... :) Sekadar pandangan individu :)

Assalammualaikum :)


p/s: Chomel la Nurkhiriah pakai tudung kat ASK 2011 tadi.. Cantik sangat :).


No comments: