"Dulu musuh sekarang kawan"

Assalammualaikum...
Contoh:

Situasi 1 (terserempak kat shopping mall)

A: Hai...lama xjumpa... (benci la tengok muka dia ni)

B: Yelah... buat apa sekarang? (eleh...boleh plak jumpa dia ni)

A: Xda wat apa.. Saja ja jalan2 tengok barang... ( Sibuk je nak tanya)

B: yeke? samala.. jom kita minum sama2..lama dah xborak2 kan... ( jangan nak perasan..aku baik bab bf ko hemsem..manatau lekat ngan aku...)

A: Boleh2..jom la... (pura2 baik..nak mengorat bf aku la tu)

Situasi 2 ( konon2 Kat KFC)

B: Lama dah kita xmakan sama2 kan...kat sekolah rapat je kita... ( aku xkan maafkan kau)

A: Yelah kan... Pg sekolah sama2.. makan pun sama2.. ( aku buat baik dengan bf aku jer)

B: A'a dekat 4 tahun dah kita xjumpa.. (Memang seumur hidup xjumpa pun xpa)

A: Betul tu... (Banyak cakap plak...nanti nak ambik bf aku..huhuhu)

BF A: Eyh..cakap lama dah kenal.. tapi muka masing2 cam xpuas hati ja... Xbaik tau bergaduh...

Hahahaha....Kalo macam ni kan memang la bagus dah berbaik tapi dalam hati masih berdendam... huhuhu...

Seperti cerita dongeng di atas, Mak Usu nak ucapkan terima kasih kepada blogger yang bagi pandangan kat [ENTRI INI]..

Sesungguhnya ikhlas la maafkan musuh2 korang... Mungkin kesilapan diorang memang xboleh nak dimaafkan.. Tapi kena juga cuba untuk maafkannya... Sesungguhnya kita baik dengan orang semestinya.. Tapi jahat dengan orang kena dijauhi...

Walaupun mulut kata maaf tapi hati kata tidak, kita juga tetap sama seperti orang jahat...
Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”
Untuk hindari ini berlaku pilih la kawan yang betul... huhuhu...

Tapi kena tetap berhati2.. rambut sama hitam, hati lain2.. Yang baik kita ikut yang xbaik jangan...

Tapi.. kes Mak Usu ni..baru 3 hari kawan dah buat hal balik.. Mcm mana tu ar?? Sabar jer la...huhu... Dasyat la manusia sekarang...

Bye...



10 comments:

dyabunga said...

btl tu mak su.. dya sokong 100%

Lady Milo said...

haha... dalam mesra bertegur sapa tu..
rasa dalam hati siapa boleh baca kan..

Penjual Reflesia™ said...

betul tu. sebab tu syieda xnak perasaan kawan bertukar musuh, sebab nanti bila berbaek, perasaan yang dulu xsame dah.. T____T

sekarng ada sorang kwn baek dari uitm. insyaAllah..

kis said...

apa yg penting...berhati2 memilih kawan..

Shahazrin said...

susah nak cari teman sejai sekarang nie.. kalau ada pun bila kita senag atau nak ambil kesempatan jer

Rumah Kuning said...

selalulah berdoa semoga kita dipertemukan dgn kawan yang iklas berkawan.

Nurul Iman Rosman said...

buang yang keruh, amek yang jernih ;)

Masz Sidek said...

tego2 juak... mun si bertego...
org madah loba la... lawa laa...

Munnafendy said...

xbaik bmusuh...buang dendam tu jauh2

:: Cik Nur :: said...

rambut sama hitam..hati? kita tak tahu mcam mana kan..kadang2 nmpk je baik..tapi..alahaiii..Tuhan je yg tahu...