Jom kongsi petua: Petua Hilangkan Jerawat Di Muka

Assalammualaikum...


Jom kongsi petua... Hari ni juga Mak Usu nak kongsi dengan korang semua petua untuk hilangkan jerawat di muka dengan ikut segmen HH ni... Jerawat adalah benda yang paling perempuan mahupun lelaki xsuka kan???

Macam2 cara kita nak hilangkan jerawat ni.. Tapi yang xda jerawat tu nasibla...hahaha... Ok2.. petua ni Mak Usu amalkan masa mula2 Mak Usu ada jerawat.. Ni petua dari nenek Mak Usu la.. Alhamdulillah sekarang dah kurang... Petua ni mungkin dah biasa korang dengar kot...

Pertama, Air basuhan beras yang pertama anda simpan dan pakai untuk cuci muka anda...  Mesti korang pernah dengar kan?? Tapi bagi Mak Usu memang mujarab juga la...

Kedua, Sebiji bawang putih,kemudian belah dua dan ambik getah letak kat bahagian yang berjerawat ja.. Tempat lain jangan dikacau...

Ketiga, dan sebelum tido..ambil tuala dan letakkan dalam air suam... perah dan letakkan tuala tersebut di atas muka dalam 5 atau 10 minit macam tu..... Ni cara2 orang dulu stimkan muka diorang..hehhee

3 petua ni yang selalu Mak Usu amalkan la... Petua pertama dan ketiga Mak Usu akan buat tiap2 hari... dan petua kedua Mak Usu buat masa jerawat timbul ja...hehehe

Dan...kalau ada jerawat timbul jangan la sesekali korang pegi picit..Tu yang menyebabkan jerawat makin banyak...Walaupun buruk,korang guna ja petua kedua..insyaALLAH akan hilang walaupun ambil masa 2 hari macam tu la...

Dan kalau xnak muka berjerawat jauhila makanan2 yang berminyak, kekacang dan jangan suka tidur lambat juga.. Kalau stress atau tekanan pun boleh buat jerawat timbul tau... heheheh...

Tapi..tapi..tapi... xsemestinya petua yang Mak Usu bagi tu mujarab untuk semua muka.. Ikut jenis kulit juga la..Nanti xjadi korang marah dengan Mak Usu plak...hihihi... Apepon cuba dulu k.. Manatau mujarab... hihihi...

Selamat mencuba :)

8 comments:

2EV1 said...

wah ! menarik :)

Lin Azlina said...

bawang putih pun leh hilangkan jerawat eh..sblm ni sy tau leh hilangkan panau...

Masz Sidek said...

kmk suka picit jerawat.... sampay kenak anok bpk mek... hehehehehe...

Penjual Reflesia™ said...

wahhhh ade petua ni... leh masuk buku kan mak usu.. =.= nanti senang nak refer... hihihi

Mak Usu said...

@2EV1 thank.. :)

@Lin a'a..blh..tapi letak kat bahagian tumbuh jerawat jer...

@Masz yalah ktk..mun kmk nangga orang micit nang ditegur mek.. hahaha

@syieda hahahhaa... blh2.. petua nenek..hehehe

dyabunga said...

number 1 dan 3 selalu jugak lah buat..tp yg number 2 first time dgr..hehe..

apix said...

he3 .. bagus ar .. nanti nak try petua nih ..

Anonymous said...

Bawang putih ade getah? Mane nk tahu getah dia yang mane