Terkena batang hidung sendiri :)

Assalammualaikum...

Sekadar perkongsian di penghulu segala hari :)...

Anak : Ayah..kenapa adik selalu tengok orang lelaki pergi masjid ramai2 tiap2 hari jumaat??

Ayah: Mereka solat jumaat dik.. Wajib untuk orang lelaki...

Anak: Yeke? Solat jumaat tu pun solat wajib 5 waktu ker?

Ayah: Bukan.. Solat 5 waktu memang Subuh, Zohor, Asar, Magrib dan Isyak..Itu wajib untuk lelaki mahupun perempuan..... Solat jumaat ni wajib untuk lelaki sahaja..Perempuan xwajib..

Anak: Oh, pttla xda nampak perempuan.. Tu la ibu pun xpergi kan...

Ayah: a'a..nanti dah besar adik pergila solat 5 waktu disamping tu solat jumaat jugak.. Dapat pahala...

Anak: Mesti la adik solat.. Tapi kenapa ayah xpergi pun? Cakap wajib untuk lelaki??

Ayah: .................................................................( *kantoi..adehh!)

Anak: Pergila ayah..nanti kita dapat pahala sama2... :):)

_____________________________________________________

Hehehehe....Selalu kita dengar, melentur buluh biar dari rebung nya... Jadi, mendidik anak2 dari kecil amatlah baik sekali... Pastikan kita buat dulu, baru anak kita akan buat...Jangan sampai anak2 ikut sikap kita...

Yang pastinya, kemana tumpahnya kuah kalau xke nasi...hihihi

Mari sesama diri sendiri kita beringat dan beramal.. :)  Semoga sama2 mendapat kebahgiaan di dunia dan di akhirat.. :):)

Bye...



9 comments:

Shahazrin said...

betul mak usu, jangan jadi ketam yang mengajar anknya berjalan lurus

Arra Ahmad said...

haha..sudah kantoi ma..:P

fizafantagirO said...

HAHA .Kepimpinan melalui teladan . Jadi teladan yang baik tuk anak2 i'allah anak2 pun ikut jadi baik =)

IntaNBerliaN said...

betoi2.. kita ni yg harus jd contoh

aReLaN said...

nak didik anak pon biarlah kita sndri pon terdidik lak.ni tak.nak anak jadi baik,soleh,tapi diri sndri terumbang ambing.hmmm

ps : thanks sudi follow.dah follow sni blik.salam perkenalan

Masz Sidek said...

hahaha... nang cerdit miak ya...
bisa palak mak bpk nangjwb soalan nya...

✿Gucciey Lavender✿ said...

wah ! haha .. jadilah anak yang soleh dan ayah yang memenuhi tangungjawab .. :)
sekian~

Yumida said...

ya la...bila dh tua..kin keras..bertambah keras...susah mok dilentur....

Cikgu Ma said...

cakap x serupa bikin la tu...hehe